Een merk is meer
dan een logo

Als ondernemer start je vaak met het verzinnen van een naam voor jouw organisatie. Daarna moet er aan die naam een herkenbaar gezicht worden gekoppeld; jouw logo. Die plaats je op een visitekaartje, briefpapier en een bord op de gevel van het kantoor en de klanten kunnen komen!

“A brand is the set of expectations, memories, stories and relationships that, taken together, account for a customer’s decision to choose one product or service over another.”

Seth Godin
Een merk is een totaalplaatje

Een mooi, weldoordacht logo werkt niet wanneer andere uitingen van jouw merk niet hetzelfde gevoel overbrengen. Wees je er dan ook van bewust dat alles wat de doelgroep van jouw merk ervaart meetelt in hun beeldvorming. En ga daar actief mee aan de slag. Als je niets doet, heb je geen invloed op de perceptie van anderen. Hoe meer sturing jij kunt geven, hoe groter de kans dat het gevormde beeld matcht met jouw gewenste beeld.

Een eigen identiteit

Alles wat jouw merk naar buiten uitdraagt in beeld, woord en gedrag komt voort uit jouw merkidentiteit. Dat is het fundament waar alles op rust. Het geeft richting en duidelijkheid, zowel intern als extern. Om te laten zien wie je bent als merk, moet je dit zelf goed op je netvlies hebben. Wat is jouw drijfveer? Hoe omschrijf je jouw merk? Wat beteken je voor jouw klanten? Dat is wat je moet weten, al vóórdat je een logo laat ontwerpen.

Het belang van een merk

Een sterk merk zorgt voor herkenbaarheid, onderscheid, vertrouwen en loyaliteit. Zodra een klant een positief gevoel heeft bij jouw merk en het idee heeft dat deze bij hem of haar past, zul je de voorkeur krijgen wanneer zij een bepaalde behoefte hebben. En dat is toch precies wat je wilt als ondernemer.