Lang leve het magazine

In de huidige digitale wereld is het een legitieme vraag of er nog wel ruimte is voor een corporate magazine. Ons antwoord op deze vraag is een volmondig “Ja!”. Op actualiteit kan dit medium het niet winnen van digitale media, maar tegenstrijdig genoeg is het juist de factor tijd die het magazine zijn toegevoegde waarde geeft.

Een van de grootste uitdagingen van een merk is het krijgen en houden van verbinding met je doelgroep. Via het web kun je snel antwoorden of informatie bieden en je producten of diensten verkopen, maar het contact is vluchtig. Corporate klantenmagazines, relatiemagazines of brochures (hoe je het noemen wilt) daarentegen zijn echte klantenbinders, gericht op een langetermijnrelatie en het realiseren van merkentrouw. Zie een relatiemagazine dan ook als een investering, niet als een kostenpost!

Mits goed uitgevoerd is een magazine een perfect platform voor inspiratie, verdieping en ontspanning. Het biedt de mogelijkheid om jouw opvattingen uit te dragen en meer van jezelf te laten zien. Zonder verkooppraatjes, maar met een goed verhaal en informatie waar de klant iets aan heeft. 

“Ons magazine wordt door klanten echt gezien als een bewaarexemplaar waar ze ieder jaar speciaal voor naar de beursstand komen.”

Ralph Moorman, General Manager Van Nicholas

Ieder middel zijn eigen doel

Om zichtbaar en relevant te blijven, moet jouw bedrijf via verschillende kanalen actief zijn. Ieder middel heeft zijn eigen functie en wijze van invulling. Een magazine is bijvoorbeeld een goede trigger naar jouw website of (web)winkel, waar de klant vervolgens de nodige aanvullende informatie kan verkrijgen. Advertenties verhogen onder andere de naamsbekendheid en via social media deel je snel nieuws en ga je de dialoog aan met jouw ‘community’. Het is een juiste combinatie van online en offline media dat het beste werkt.

Positie in de klantreis

Klanten kopen niet zomaar iets van je. Ze willen eerst het vertrouwen krijgen dat jij ze kunt helpen. Iedere klant doorloopt een reis ten opzichte van jouw merk, van de eerste kennismaking, tot aan een aankoop en het worden van een trouwe klant. Een corporate magazine of brochure kan goed werken in de volgende fasen van de klantreis oftewel ‘customer journey’:

1 – In de eerste fasen van de ‘aandacht’ en de ‘afweging’: de lezer maakt kennis met jouw merk en aanbod. Je wekt hun interesse en spoort aan tot een actieve houding t.o.v. jouw merk.

2 – In de laatste fase, van de ‘loyaliteit’: hierin maak je ambassadeurs van jouw bestaande klanten. Met een magazine die alleen voor jouw klanten is, geef je hen het gevoel van exclusiviteit.

Het magazine blijft

Waarschijnlijk niet meer op de schaal zoals wij die nu kennen, maar ook in de toekomst kan het magazine een belangrijke pijler zijn in de uitgekiende mix van communicatiemiddelen die samen een merk maken. Online is het lastig de aandacht te trekken en vast te houden. Er zal behoefte blijven aan de beleving die een magazine biedt. Aan het vertragen in deze wereld vol prikkels, het ongestoord consumeren van informatie, op het moment dat iemand dat zelf wil.